Waarom zijn Caliber-banden milieuvriendelijk?
Alleen al in Duitsland, de grootste bandenmarkt in Europa, wordt jaarlijks bijna 600.000 ton gebruikte banden geproduceerd, wat een immense hoeveelheid afval oplevert, waarvan de verwijdering steeds duurder en moeilijker wordt. Tot nu toe is een groot deel van de gebruikte banden in de ovens terechtgekomen als brandstof voor cementfabrieken. Het hergebruik van versleten banden, d.w.z. het coveren ervan, draagt in aanzienlijke mate bij tot de vermindering van de hoeveelheid afval.
Het resterende loopvlak wordt verwijderd, de onderbouw – d.w.z. het karkas – wordt opnieuw verwerkt en hergebruikt. Dit proces, dat zelfs in de huidige overwegend geautomatiseerde wereld nog veel handenarbeid vergt, bespaart waardevolle hulpbronnen.
Zo is voor de productie van coverbanden tot 80% minder water, tot 70% minder ruwe olie en tot 50% minder energie nodig. Door in Europa te produceren en met Europese leveranciers te werken, worden bovendien lange transportroutes vermeden, wat op zijn beurt de milieuvervuiling en de CO2-uitstoot vermindert.
Caliber-banden zijn vernieuwde premiumbanden die speciaal zijn ontwikkeld voor gebruik op mobiele graafmachines. Alleen 1A-karkassen van Europese topfabrikanten van banden worden gebruikt. De gebruikte rubbermengsels, bijvoorbeeld voor het loopvlak en de zijwand, zijn eveneens afkomstig van een vooraanstaande Europese materiaalleverancier.
Het loopvlakvernieuwingsproces is onderworpen aan strenge kwaliteitsspecificaties en voldoet aan de hoge eisen van de Europese normen voor bedrijfsvoertuigen (b.v. ECE 109).
Caliber-banden zijn veilig, betrouwbaar en milieuvriendelijk – en staan qua kwaliteit en prestaties op gelijke voet met vergelijkbare nieuwe banden. Dit wordt niet alleen bewezen door onafhankelijke tests die Caliber regelmatig laat uitvoeren, maar ook door de talrijke, langdurige en tevreden klanten.
Banden van Caliber worden zorgvuldig onderzocht en de kwaliteit ervan wordt verzekerd door middel van diverse testprocedures (b.v. shearografie, druktest, enz.) tijdens de selectie van het karkas, het loopvlakvernieuwingsproces zelf en natuurlijk ook tijdens de eindinspectie.